Vakantie in eigen land! - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Jessica Donia - WaarBenJij.nu Vakantie in eigen land! - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Jessica Donia - WaarBenJij.nu

Vakantie in eigen land!

Blijf op de hoogte en volg Jessica

14 Augustus 2012 | Nederland, Hellevoetsluis

Hallo vrienden, familie, collega's, ex-collega's, leerlingen, oud-leerlingen en alle andere geïnteresseerden!
Welkom bij mijn nieuwe reis!

Ik zal nog even kort terugblikken, maar voor meeste van jullie zal dit verhaal bekend zijn...
In januari 2011 ben ik samen met een reismaatje voor 6 maanden naar Kenia gegaan. Via de organisatie Dare2Go hebben we in de stad Kisumu vrijwilligerswerk gedaan voor het project Pandipieri. Het land, de samenleving, de muziek, de instelling van de mensen, het weer; het was fantastisch! Deze reis gevuld met zoveel mooie en betekenisvolle ervaringen zou ik nooit meer vergeten. De reis is lang niet alleen mooi en fantastisch geweest; ik heb ontzettend veel vreselijke dingen gezien en gehoord waarvan wij (bevooroordeelde westerlingen ) misschien dachten/hoopten dat het overdreven was. Commerciële drama om voor welke reden dan ook onze aandacht te trekken of om onze vooroordelen te bevestigen. In Kenia heb ik ontzettend veel geleerd. Ik heb andere culturen, nieuwe mensen, controversiële methoden, bizarre milieuhygiëne en vooral mezelf leren kennen. Net nadat ik dacht alles redelijk verwerkt te hebben en alle ervaringen langzamerhand een plaatsje kon geven, gebeurde het... Ik werd verliefd!

Na meer dan een jaar heen en weer reizen van/naar Nederland en naar/van Kenia, hebben we besloten om samen in Kenia te gaan wonen. Dat is voor ons nog steeds de beste keuze. Het zou voor mij makkelijk(er) zijn om in Kenia te integreren. Het feit dat ik mezelf in het Engels uit kan drukken en dat mijn pabo diploma een internationale status heeft, zou ervoor zorgen dat ik sneller aan de slag zou kunnen in Kenia. Helaas was dit makkelijker gezegd dan gedaan. Terwijl ik in Nederland hard aan het werk was bij verschillende banen, heb ik overal gesolliciteerd en geprobeerd om via via aan een betaalde baan in Kenia te komen. Gelukkig kregen we afgelopen maand het geruststellende nieuws dat ik in oktober 2012 mag gaan werken voor een organisatie vlakbij Kisumu; Mago. Het is geen echt betaalde baan, maar vrijwilligerswerk waar je een vergoeding voor krijgt. Hier kan ik de eerste 6 maanden mezelf van onderhouden en dit geeft mij natuurlijk wel een mooie gelegenheid om in Kenia te verblijven en verder te solliciteren. Dit betekent wel dat ik maar 6 maanden in Kenia mag blijven in verband met mijn visum. Ik zal dus in maart weer even voet op Nederlandse bodem zetten. Ik heb heel erg mijn best gedaan om zo goed mogelijk voorbereid te vertrekken naar Kenia, maar misschien is dit wel weer een goede les om weer te wennen aan de Keniaanse cultuur; Hakuna Matata! :)

Naast onze beide banen, willen we ook een internetcafé starten. De broer van Richard (Alex), die inmiddels 12 jaar in Nederland woont, kwam met dit goede idee om onszelf en eventueel de familie te kunnen onderhouden. We hebben in Nederland al ontzettend veel bruikbare spullen (zoals computers, schermen, toetsenborden, muizen en andere technische apparatuur) gekregen van vrienden, familie, collega's, buren en kennissen die ons graag steunen in ons plan en dit is echt geweldig! Het geeft ons het gevoel dat mensen achter ons staan en in ons geloven, dit geeft ons een echte boost om door te zetten! Inmiddels kunnen we, dankzij veel hulp van mijn vader, zeggen dan wij de trotse eigenaren zijn van 3 goed en in het Engels werkende computers! Ook zijn we nog druk bezig om een manier te vinden om al deze spullen in Kenia te krijgen, ook hierbij krijgen we ontzettend veel hulp van vrienden en familie en hier zijn wij erg dankbaar voor! Het voelt goed om te weten dat zoveel mensen met ons meedenken en werken! Ons doel is om uiteindelijk met 10 computers te starten, dus alle donaties zijn nog steeds welkom!

Voordat ik weer terug ga naar Kenia, kwam Richard eerst nog een paar maanden naar Nederland om samen heerlijk te genieten van een welverdiende vakantie. Omdat ik Nederland ga verlaten en Richard graag mijn vaderland wil zien, hebben we de afgelopen weken weer ontzettend veel mensen ontmoet, plaatsen gezien en activiteiten gedaan. Van sommige plekken wist ik zelfs niet dat ze er waren, laat staan dat het leuk was om het te bezoeken! Het is ontzettend grappig en herkenbaar om te zien dat zoveel dingen nieuw en onbegrijpelijk zijn voor Richard, ik kan me ook zo voelen in Kenia. De cultuur, de sociale omgang en het land... het is allemaal zo verschillend!
Zo is het nog steeds even wennen als mensen hem het hemd van het lijf vragen over wat hij wel allemaal niet van Nederland vindt en hoe hij zijn toekomst in Kenia voor zich ziet, valt zijn mond nog steeds open van de uitgebreide en technische infrastructuur, moet hij nog steeds lachen om al onze luxe keukenapparatuur, geniet hij van de lekkere koffie en stroopwafels, ziet hij onwijs veel mogelijkheden in de economische wereld en kijkt hij vol ongeloof naar de Nederlandse dijken, sluizen, bruggen en alle andere verdedigingswerken die ons koude kikkerlandje rijk is.

Richard zal op 12 september terug gaan naar Kenia en ik zal hem een paar weken later weer gezellen in Kisumu. Half oktober zal ik aan de slag gaan in Mago, een uur rijden vanaf Kisumu. Omdat iedere dag heen en weer reizen te duur zal zijn, hebben we in goed overleg besloten dat ik alleen in het weekend terug zal gaan naar Kisumu (Richard). In Mago zijn de voorzieningen prima. In mijn kamer is een warme douche, een goed bed en een werkend toilet aanwezig;
dat maakt wel een hoop goed... ;)

Mago is een project dat is opgezet door Nederlandse zakenmannen en dat inmiddels volledig zelfvoorzienend is. Dit betekent dat het project genoeg opbrengt om voort te bestaan.
Op de website http://www.helpkenia.nl/ is alles te lezen over dit project. Mijn werkzaamheden zullen per dag verschillend zijn, het is maar net wat er nodig is of wat er moet gebeuren. Het belangrijkste is dat ik een boodschapper zal zijn tussen het Nederlandse bestuur in Putten en het Keniaanse team in Mago.

Richard en ik hebben allebei onwijs veel zin om terug te gaan naar Kenia en om daar aan de slag te gaan. Natuurlijk zal dit niet allemaal gemakkelijk gaan en zullen we echt hard moeten werken, maar dankzij veel vrienden, familie, kennissen, collega's, buren (in Nederland en Kenia) en uiteraard Richards familie in Nederland en mijn ouders en mijn broer, gaan we wel met heel veel energie en enthousiasme onze toekomst in Kenia tegemoet. Het doet ons goed om te horen dat mensen ons/mij gaan missen en dat ze graag contact willen blijven houden, ook mensen die zeggen graag naar Kenia te willen komen! Dit maakt het allemaal wel makkelijker om te gaan en uiteraard is iedereen van harte welkom! :)
We hebben niet gezegd dat ons verblijf in Kenia voor altijd is, we zien vanzelf wat de toekomst brengt en waar we dan zullen zijn.

Ik ben blij dat jullie er weer allemaal zijn om over mijn schouder mee te kijken naar het leven in Kenia. Alle berichtjes, vragen en oppeppers zijn uiteraard meer dan welkom en ik zal jullie regelmatig op de hoogte houden van het reilen en zeilen aan de andere kant van de wereld!

Tot snel!
Liefs Jessica

  • 14 Augustus 2012 - 14:22

    Andere Richard:

    Nou, weer een mooi verhaal hoor. Als het niet lukt met het internet cafe ga dan toch maar boeken schrijven!
    Veel succes in Kenia alleen jammer dat het zo ver weg is.
    Ga jullie missen!
    Richard

  • 14 Augustus 2012 - 14:25

    Karin:

    Wat een leuk idee,zo'n reisverslag Jessica. Ik weet nu al dat ik een trouwe volger van je verhalen zal zijn. Ik vind het geweldig stoer dat je deze wending aan je leven gaat geven en bij je grote liefde gaat wonen. Ik hoop heel veel gelukkige verhalen te lezen over jullie gezamenlijke avontuur.

  • 14 Augustus 2012 - 14:26

    Jolanda F:

    Hoi Jessica (en Richard),

    Je verhalen heb ik altijd vanaf een afstandje gevolgd. Was toch wel heel nieuwsgierig hoe het je verging. Goed om te lezen dat jullie samen iedere keer een stap verder komen en mooie plannen maken (en ook daadwerkelijk uitvoeren). En het zal inderdaad niet makkelijk zijn, maar met de manier waarop jij/jullie in het leven staan, komen jullie vast wel waar je wil zijn. En als je dan ook nog zulke lieve mensen om je heen hebt, dan kan het natuurlijk helemaal niet meer stuk.

    Fijne tijd nog in NL. En heel veel succes en plezier in Kenia!

    Liefs

  • 14 Augustus 2012 - 14:45

    Els:

    Lieve Jessica!!
    Respect en waardering voor hoe je in het leven staat. Mooi hoe jij jezelf hebt weten te ontwikkelen en dat al jouw ervaringen hier aan toe hebben bijgedragen. Leuk dat jullie zo samen hebben genoten de afgelopen tijd in Nederland. Leuk he hoe verbazingwekkend de voor ons zo ´gewone´dingen voor een ander kunnen zijn. Ik hoop dat jullie je blijven verwonderen over de mooie en soms minder mooie dingen in het leven. Ik wens jullie een verdere goede voorbereiding, uitdaging en geluk. Samen sta je sterk!! En ik zal ff navragen voor wat computers!! Liefs en een dikke knuffel, Els. p.s jammer dat je aankomend jaar niet meer mijn collega bent maar ik blijf je zeker volgen. Keep in touch!!!

  • 14 Augustus 2012 - 16:19

    Ramona:

    Mooi geschreven Buddy!! Respect!!

  • 14 Augustus 2012 - 20:06

    Kim:

    Hey Jessica en Richard,

    Leuk geschreven!

    Top dat je in oktober in ieder geval aan de slag kunt gaan! Kan je toch bij Richard zijn, genieten van het mooie land en misschien wel goed netwerken voor een baan.

    We hopen jullie volgende week vrijdag te zien, maar ook nog even daarna. We hebben waarschijnlijk nog computerbenodigdheden en babykleren voor jullie.

    Veel liefs en hopelijk tot snel!
    Kim, Peter en een Knuffel van Britt

  • 14 Augustus 2012 - 20:49

    Mo:

    Hey jes,

    Mooi verhaal. Ik vind het nog steeds knap en stoer dat jij je leven zo omgooit. Je hebt overal een goede kijk op, en natuurlijk zal niet alles van een leien dakje gaan, maar zoals jij ook zegt jullie zien wel wat de toekomst zal brengen. Ik hoop in ieder heel veel geluk.
    Maar ik weet dat als jij iets wilt dat het je ook lukt, dus ga ervoor. Wel jammer dat het niet in België is ofzo maar zo heel ver weg.

    Ik zal je echt gaan missen, gelukkig kan ik je nu nog even zien.

    Sms maar welke avond je komt.

    Gr. Tot snel Xx mo

  • 16 Augustus 2012 - 08:58

    Arjan:

    Mooi dat de plannen steeds concreter worden en de toekomst gestalte krijgt.
    Ik heb hier overigens nog een oude computer staan. Stuur even in een mailtje wat je nodig hebt. Misschien kun je er wat mee.

    Groetjes

  • 20 Augustus 2012 - 10:02

    Gerrit Boer:

    Hallo Jessica en Richard
    Erg leuk om het verslag van je te lezen. Ik vindt het altijd leuk om de mensen die ik al een tijdje ken te volgen als ze de wijde wereld in gaan. Zo ook jouw verslag en je te volgen hoe het je vergaat. Je weet dat ik ook vanwege de tijd dat mijn dochter in Zambia verbleef het leuk was om zo het een en ander van "dichtbij" te kunnen volgen. En met jou is de link ook altijd leuk geweest en vond het altijd erg leuk als ik je voor je lenscontrole weer zag en even gezellig met je kon bijkletsen.Ik zal ook met volle intersse je blijven volgen. Ik wens je ook al het goede toe en weet zeker dat je / jullie daar in zullen slagen. Veel succes met het vinden van een baan en met het opzetten van het internetcafé.En uiteraard veel liefde en gezondheid voor jullie samen. Een lieve groet voor jullie.
    Gerrit ( Oogspiegel Optiek )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 72804

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2016

Kisumu

25 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Kisumu 2014

03 Oktober 2012 - 30 Maart 2013

Kisumu 2012

12 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Kisumu 2011

Landen bezocht: