One Giant Leap... - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Jessica Donia - WaarBenJij.nu One Giant Leap... - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Jessica Donia - WaarBenJij.nu

One Giant Leap...

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

23 Juli 2011 | Nederland, Hellevoetsluis

Wow, een jaar geleden was ik nog druk bezig met de voorbereidingen...en terwijl ik dit verslag typ ben ik alweer een maand terug in Nederland! Wat vliegt de tijd!

Veel mensen om me heen hebben het de afgelopen tijd vaak over clichés gehad. Sommige zijn waar en sommige absoluut niet, het ligt er maar net aan hoe iemand ze interpreteert.
Het voelt namelijk helemaal niet alsof ik nooit ben weg geweest, ik ben veranderd en veel mensen om me heen zijn anders, het kostte me totaal geen moeite om weer in m'n oude dagritme te komen, mensen die ik in Kenia heb leren kennen spreek ik nog steeds (sommige dagelijks...) en de periode in Kenia voelt nog steeds niet "af". Wat wel waar is, is dat ik erg moet wennen aan "de zin" van dingen. Bij alles komt er een tegenstrijdige "waarom eigenlijk?" vraag in me op... Veel acties of gebeurtenissen vergelijk ik met Kenia en dan denk ik; that's not how we would do it in Kisumu!

Ik heb de laatste 6 maanden ontzettend veel geleerd! Niet alleen over mezelf, ook over andere mensen. Ook ben ik keer op keer verrast door gebeurtenissen, plaatsen en mensen! Af en toe voelde het alsof ik in een achtbaan van sociale uitdagingen zat! Ook in Afrika wordt je continue geconfronteerd met vooroordelen, oordelen en meningen. Niet alleen van jezelf maar ook van je thuisfront, de organisatie, andere reizigers, lokale inwoners, je gastgezin en de overheid/regering.
Niets is wat het lijkt...

Ook heb ik (samen met anderen) veel bereikt!
Ik heb mee mogen werken aan het project van de studenten Manon, Kelly, Marloes, Rozemarijn, Carola en Tamara. Tijdens dit project hebben we ontzettend veel lol gehad en ik heb erg genoten van de samenwerking tussen de Nederlandse en Keniaanse vrijwilligers! Hoewel het gebouw nu (tijdelijk) niet gebruikt wordt, vind ik dat we erg trots mogen zijn op het resultaat!
Ook op mijn eigen project ben ik erg trots! Dankzij het geld wat ingezameld is door groep 7 van OBS "De Houthoeffe", hebben we een kantoor kunnen maken en inrichten voor de Child Counsellor! De privé gesprekken kunnen nu in een geluidsdichte kamer gevoerd worden in plaats van onder een boom...
Inmiddels heb ik ook contact gehad met "ChildsLife" in Haarlem. De speciale hygiëne dozen zijn in Kenia aangekomen. Hoewel we helaas niet weten in welke stad of welk dorp deze dozen terecht zijn gekomen, hebben we gelukkig wel wat foto's waarop staat hoe blij de kinderen zijn!
Vlak voordat ik Kisumu heb verlaten, heb ik al mijn kleding en overige artikelen die ik niet meer nodig had, aan het "Juvenille Remand Home" geschonken. Dit tehuis vangt kinderen op die op straat hebben geleefd en in aanraking met justitie zijn gekomen.

Als ik terug denk aan Kenia, Kisumu realiseer ik me dat ik nu al een heleboel dingen ontzettend mis.
-Het warme en voorspelbare weer;
Ik hoefde 's morgens niet na te denken over een kledingkeuze; het was altijd lekker weer!
-De prachtige omgeving;
Geen enkele kilometer is hetzelfde, overal kom je nieuwe dingen tegen. Andere mensen, andere taal, ander klimaat...
-De vriendelijke mensen;
Lang niet iedere Afrikaan is zo hartelijk als wij denken, maar zo is iedere Nederlander ook niet zo gierig als de Afrikanen denken!
De mensen maken hier nog wel tijd vrij voor de familie en vrienden, beleefdheidsvormen en sociale controle. Iedereen weet alles van elkaar, soms werkt dit in je voordeel, soms in je nadeel. Hoe dan ook, er zijn altijd mensen in je geïnteresseerd.
-Het constante contact met de omgeving;
Je ervaart alles zoveel intenser. Je zintuigen worden enorm op de proef gesteld! Of je nou in je kamer, in een bus, in een supermarkt of gewoon op straat loopt; je bent omsingeld door "Kenia". Je kan je nergens helemaal afsluiten.
-En natuurlijk de simpele en minder stressvolle manier van (over)leven;
Ik kon in Kenia in alle rust naar het ziekenhuis gaan en ook al was ik behoorlijk ziek, daar maakte ik me niet druk om in de wachtkamer. Terug in Nederland ben ik al zenuwachtig bij het maken van een afspraak bij de dokter!

2 maanden langer blijven dan de geplande 4 maanden die al voorbij waren, was de beste beslissing voor mij. Een duidelijk keerpunt in mijn reis. Ik kon mezelf prima alleen redden in Kenia! En hoewel deze stap voor mij doodeng was, ik ben erg dankbaar voor de mogelijkheid, het heeft mijn ervaring en mijn reis meer dan de moeite waard gemaakt!

Ik heb geen idee wat de toekomst brengt, ook weet ik nog helemaal niet zeker wat ik wil! Voorlopig ben ik nog in Nederland te vinden, eerst weer wat geld verdienen en een bijzonder iemand uit Kenia op bezoek ontvangen...
Als het dan nog zo kriebelt als nu, ben ik wel van plan mijn gevoel te volgen. Voordat ik weg ging, had ik het erg benauwd van planningen, regels en richtlijnen. Tsjaa, die planningen, regels en richtlijnen zijn totaal veranderd of aan de kant geschoven. Ik voel me nu ontzettend vrij en onafhankelijk! Echt heerlijk!

Voor ik mijn avontuur (voorlopig) beëindig, wil ik met dit verslag vanaf deze website iedereen ontzettend bedanken voor het volgen van mijn reis, het reageren op mijn reisverslagen en het sturen van berichtjes! Uiteraard hebben ook alle smsjes, telefoontjes, e-mails, brieven, postpakketjes en iedere andere vorm van communicatie een grote impact om mij gehad en zeker als ik het even niet meer zag zitten, sleepte dit mij er doorheen!

Dus, voor de laatste keer;

Heel veel liefs, Jessica.
ORITI!

  • 28 Juli 2011 - 20:56

    Monique Hulst:

    Nou jessica ben benieuwd hoe je basketbal dan weer gaat ervaren. Heel stoer van je helemaal naar Kenia dat neemt niemand meer van je af.

    Tot snel?

    Monique

  • 30 Juli 2011 - 08:04

    Moi:

    cultuurshock van daar naar hier is groter he? Geniet van je herinneringen en ervaringen. Ze zijn onbetaalbaar!
    liefs

  • 30 Juli 2011 - 18:19

    Selly:

    Wauw wat een mooi verslag. Kreeg echt kippenvel bij sommige stukjes!
    Veel liefs, vanuit het zo koude Grijpskerk haha

  • 31 Juli 2011 - 08:45

    Oma En Opa:

    Klaarblijkelijk heb je je draai al weer gevonden.
    Nu nog een baan en een huis en je kunt weer verder, op naar de volgende uitdaging.
    Helemaal konden we je verhaal niet doorgronden maar we nemen aan dat eens
    duidelijkheid zal ontstaan.
    In ieder geval veel sterkte.
    Knuffels

  • 31 Juli 2011 - 18:48

    Margreet:

    Hee jessica!
    Wat heb je dat mooi en raak beschreven. Sommige dingen in je verslag zijn heeel herkenbaar, ik mis ook het mooie weer!! brrr wat is het hier koud!

    Liefs Margreet!

  • 20 Juni 2012 - 10:08

    Matroos:

    Juf Jessica, we gaan je missen en veel plezier in Kenia!

    Groetjes de Matroos

  • 21 Juni 2012 - 14:31

    Macy Donker:

    ik ga je suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuppppppppeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer missen!dag! macy donker

  • 21 Juni 2012 - 14:38

    Macy Donker:

    sorry,de vorige was een beetje onlees-
    -baar duss

    heb je het fijn?

    grroeten

    MACY DONKER

  • 21 Juni 2012 - 16:11

    Juf Jessica:

    Lieve Macy,
    Ga je me zo erg missen dat het niet eens meer op de pagina past? ;)
    Ik ben nog niet weg, we hebben nog 2 weken te gaan voordat het zomervakantie is!
    Tot woensdag!
    Groetjes juf Jessica

  • 21 Juni 2012 - 19:04

    Ferry Van Hulst:

    lieve juf jessica
    ik ga je heel erg missen
    en veel plezier in kenia


  • 21 Juni 2012 - 19:08

    Juf Jessica:

    Lieve Ferry,
    Ik ga jullie ook heel erg missen hoor! Ik ben benieuwd of de kinderen daar net zo mooi kunnen schrijven als jij!
    Gelukkig kan ik nog 2 woensdagen met jullie lachen! :D
    Groetjes juf Jessica

  • 21 Juni 2012 - 19:18

    Ferry Van Hulst:

    waarom hebben ze daar niet veel
    eten

  • 22 Juni 2012 - 14:01

    Toby:

    juf Jessica ik ga je heel erg mise vooral je
    geschiedenis

  • 22 Juni 2012 - 18:26

    Ferry Van Hulst:

    juf jessica
    hebben ze daar ook een theater

  • 23 Juni 2012 - 14:15

    Toby:

    hallo juf Jessica nu ik dit schrijf ik dit schrijf is Sander bij mij groetjes

  • 30 Juni 2012 - 06:49

    Toby:

    hallo juf Jessica voor ik dit had schreef
    heb ik Spaans geleerd bevoordeeld ja
    juffrouw is si maestra groetjes van toby



  • 30 Juni 2012 - 09:09

    Juf Jessica:

    Heey Toby,
    Ik wist helemaal niet dat jij Spaans kon! Wat knap zeg!
    Gelukkig kan je me woensdag nog wat Spaanse woorden leren, want dat is de laatste dag voor de zomervakantie!
    Groetjes juf Jessica
    (Ook de groetjes aan Sander)

  • 06 Juli 2012 - 16:05

    Jayden:

    hey jessica hoop sucses in kenia we gaan je misse

  • 12 Juli 2012 - 09:18

    Juf Jessica:

    Heey Jayden!
    Wat een lief berichtje! Ik ga jullie ook missen hoor! Fijne vakantie en veel plezier op je nieuwe school!
    Groetjes juf Jessica

  • 13 Augustus 2012 - 11:50

    Patrick Reppel:

    hoi juf jessica. ik wens je veel plezier en heb je al spinnen gezien.groetjes patrick

  • 13 Augustus 2012 - 11:55

    Patrick Reppel:

    sorry ik was vergeten te zeggen dat ik je mega mega mega mega mega mega mega mega mega mega mega mega mega ga missen. groetjes patrick.

  • 13 Augustus 2012 - 12:42

    Juf Jessica:

    Heey Patrick!
    Wat een superlief berichtje! Ik ben nog even aan het genieten in Nederland, in september ga ik weer naar Kenia. Heb jij een leuke vakantie gehad? Wel spannend hoor, binnenkort naar je nieuwe school! :)
    Ik ga jullie ook mega mega mega mega mega missen! :D
    Groetjes juf Jessica

  • 13 Augustus 2012 - 14:06

    Patrick Reppel:

    heey juf jessica.16 augstus ga ik naar bergse bos. bes wel spanend.groetjes patrick.

  • 13 Augustus 2012 - 14:15

    Juf Jessica:

    Heey Patrick!
    Ga je naar het Berge Bos? Ik kan me voorstellen dat je dat spannend vindt, maar het komt best goed! Ik weet zeker dat je daar veel vrienden van je eigen leeftijd zult maken!
    Doe je best en blijf vooral jezelf! ;)
    Groetjes juf Jessica

  • 28 September 2012 - 18:38

    Toby:

    halo juf Jessica ik was dit programma bijna vergeten.maar ik heb het alweer gevonden.ik wist effen niet meer waar ik moest schrijven.nu gelukkig wel.ik mis je nog steeds groetjes

  • 06 Oktober 2012 - 22:40

    Kees Van Velzen:

    Hi Jessica,

    Dat was een heel leuk reisverslag van jou, hoop meer over je te horen in Kenia!

    Altijd welkom in www.forestdream.com

  • 03 December 2012 - 19:25

    Toby:

    halo juf Jessica ik heb weer een paar Spaanse woorden geleerd.een libro is een boek en een
    tiza is een krijtje.veel succes in Kenia

  • 10 April 2013 - 18:04

    Toby:

    hallo juf Jessica ik staa hier al lang te wachten groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 72793

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2016

Kisumu

25 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Kisumu 2014

03 Oktober 2012 - 30 Maart 2013

Kisumu 2012

12 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Kisumu 2011

Landen bezocht: