England - Kenya and a lot of changes... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu England - Kenya and a lot of changes... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu

England - Kenya and a lot of changes...

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

20 April 2011 | Kenia, Kisumu

Tsjaa, waar zal ik eens beginnen...

Maandagmorgen ben ik weer naar St. Mark gegaan om te kijken hoe het ervoor stond. Helaas was de school vandaag dicht en kon alleen de Watch-man, Nicholas, mij vertellen dat er niks veranderd was aan het dak...
De rest van de dag heb ik spelletjes gedaan op Nyalenda en mijn kamer opgeruimd...(moet ook gebeuren, toch?!)

Dinsdagmorgen zou ik met Sisi naar een jongeren festival gaan. We wilden 1 dag meedoen maar de organisatie deed hier zo moeilijk over, dat we besloten om dan maar wat anders te gaan doen. We zijn snel terug gegaan naar Nyalenda, hebben de meiden verzameld, wat zwemspullen gepakt en naar Kiboko Bay gegaan!
Daar hebben we heerlijk gezwommen, in de zon gelegen en lekker liggen kletsen. Ook Francisca en Noah kwamen er later bij zitten. Zij hadden eerst een boottocht gemaakt en kwamen nu gezellig bij ons zitten en samen hebben we geluncht en gezwommen! Francisca (Frankie) en haar 10 jarige zoon (Noah) komen uit Engeland. Frankie heeft 16 jaar geleden ook een half jaar voor Pandi gewerkt en kwam nu voor 10 dagen weer even een kijkje nemen in Kisumu. Toen de zon verdwenen was, hebben we ons aangekleed en zijn we naar de markt gegaan om Frankie en Noah helemaal wegwijs in Kisumu te maken! Onverwachts hebben we allemaal een super leuke dag gehad!

Woensdagmorgen besloot ik om versterking mee te nemen naar St. Mark. Dit begon toch wel vervelend te worden, namelijk! Ik had gevraagd of John mee wilde gaan om een kijkje te nemen. Helaas was het dak weer niet af...Ik heb de headteachter nu een ultimatum gegeven; als het aankomende maandag niet af zou zijn, dan zou ik met het project stoppen. De headteachter vond dit een eerlijke afspraak en beloofde beterschap.

Donderdagmorgen ben ik samen met Alex en Jacob vroeg vertrokken om 3 jongens en 1 meisje terug naar huis te brengen. De jongens op Nyalenda en de meisjes op Pandi hebben, voordat ze bij Pandi terecht kwamen, een periode op straat geleefd. De taak van Pandi is om ze na trainingen en verschillende "home visits" weer thuis te plaatsen.
Vandaag hebben we eerst Felix naar Ombei gebracht, daarna Diana naar Rongo en Brian en Rashid naar Migori. Helaas konden we Brian niet thuis plaatsen; zijn ouders waren niet thuis en zijn tante wilde hem niet meer in huis hebben. Er wordt nu gekeken waar deze jongen dan geplaatst kan worden, eerst wordt er contact opgenomen met zijn ouders.
Het was een lange en indrukwekkende dag, ook voor de kinderen. Zo'n proces duurt in Nederland zeker een aantal jaar en er gaan diverse ontmoetingen, trainingen en gesprekken aan vooraf. Hier in Kenia duurt zo'n proces maximaal 6 maanden. Dit maakt de kans uiteraard erg groot dat het snel weer misgaat...

Vrijdagmiddag zijn Frankie, Noah, Mama Mary, John en ik vertrokken naar Ligega. 's Avonds hebben we spelletjes gedaan en Frankie heeft veel verteld over Pandi en hoe het er "vroeger" aan toe ging.

Zaterdag was een grote dag voor Noah; hij heeft een kip geslacht! Hier in Kenia is dat echt iets wat een Mzungu "gedaan moet hebben"...
Het ging allemaal heel voorspoedig en na de eerst shock was hij toch wel trots op wat hij gedaan had! Tenslotte; als je het wilt eten, moet je het ook kunnen slachten... Samen met John hebben de kip geplukt en mama Mary hielp ons met het schoonmaken van de kip. Wat een kleuren-festijn is de inhoud van een kip! Nooit geweten!
Daarna zijn we naar de rivier gegaan voor wat verkoeling en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan...
Vader Hans kwam naar Ligega om te lunchen en heeft op de terugweg Frankie, Noah en Mama Mary meegenomen. John en ik zijn met de Matatu naar huis gegaan.

Zondag was het Psalmzondag. Toen ik wakker werd enaar beneden wilde gaan voor het ontbijt, dacht ik even dat ik nog droomde. De hele compound zat vol met mensen op bankjes en overal zaten kinderen...En vlak voor ik wakker werd, dacht ik nog; Goh, wat een hoop lawaai!
Maaike, Ellen en Evelien zijn vandaag naar Oeganda vertrokken. Daar zullen Maaike en Evelien tot donderdag blijven, dan komen ze weer terug naar Kisumu.
Na de kerkdienst zijn Frankie, Noah en ik naar de Kibuye markt gegaan om nog wat stofjes te kopen en daarna naar Kiboko Bay om te gaan vissen. Helaas is het vissen niet gelukt, volgens de kenners aan het water was er geen aas te krijgen en de vissen hadden sowieso niet zoveel zin...

Maandagavond was de laatste avond van Frankie en Noah in Kisumu. Dinsdagmiddag zouden ze weer terug vliegen naar Nairobi en daarna naar London. Omdat het de laatste avond was, besloten John en ik dat feestelijk te gaan vieren. We hebben een barbecue georganiseerd!
Eerst hebben we vlees gehaald, daarna zijn we alles klaar gaan maken. Voor mij is een barbecue zonder saté geen echte barbecue! Maar ja, waar haal je in Kenia saté prikkers vandaan? John had gelukkig een heel goed en creatief idee; de spaken van een fiets! Deze kan je voor 3 cent per spaak aan de weg kopen en daar konden we de stukjes kip aan rijgen! Tsjaa, de dingen die je hier in Kenia leert!
De avond was echt super gezellig, iedereen was er, iedereen heeft lekker gegeten, we hebben veel spelletjes gedaan; kortom, een topavond! Vooral de sjoelpartij Engeland VERSUS Kenia, zal nog lang als gespreksonderwerp dienen!

Dinsdagmorgen ben ik samen met Frankie naar Victoria Primary School gegaan om nog wat lessen af te ronden. Frankie is namelijk ook juf in Engeland en zij legt nu contacten tussen de Engelse leerlingen en de Keniaanse leerlingen. Na de lunch ben ik samen met Richard en John naar St. Mark gegaan om te kijken hoe het ervoor stond. Ik had namelijk van de projectleider gehoord dat de headteachter had gebeld met de mededeling dat het dak EINDELIJK klaar zou zijn! Dit wilde ik natuurlijk wel even goed checken... Maar de jongens hebben het goed gekeurd dus als Robin weer terug gaat naar Nederland, kan ik eindelijk beginnen! Aan het eind van de middag was het dan zover, afscheid nemen...
Het is hartstikke leuk om steeds nieuwe mensen te leren kennen en helemaal mensen die al eerder in Kisumu zijn geweest, maar wat is het afscheid dan weer zwaar zeg...
Gelukkig hebben we een hele leuke tijd gehad en de contactgegevens zijn uitgewisseld!

Dan het grootste nieuws van deze week...IK BLIJF LANGER IN KENIA!
Deze week kwam ik erachter dat ik me hier zo goed op mijn plek voelde en dat ik eigenlijk nog helemaal niet klaar ben met wat ik hier wilde doen. Daarom heb ik eerst eens gekeken wat de mogelijkheden waren. Nadat ik het met het thuisfront had overlegd en ik bij British Airways geïnformeerd had naar de mogelijkheden, hebben we mijn ticket veranderd! Ik ga nu niet 10 mei naar huis, maar 23 juni.
Niet alleen heb ik nu alle tijd om het project op St. Mark af te maken, ik kan nu ook nog veel meer doen voor Pandi.
Ik kan nog niet veel details geven, maar ik houd jullie uiteraard op de hoogte!!

Veel liefs, Jessica.

p.s. Voor de leerlingen van de Houthoeffe; Ik ben gewoon bij jullie musical, hoor!
Met het wijzigen van het ticket heb ik er echt rekening mee gehouden!
Ik zie jullie in juni!

  • 20 April 2011 - 12:58

    Barbara:

    hey jes.

    wat gaaf dat je nog wat langer kan blijven zeg.
    dan kan je nog meer betekenen voor de kinderen daar,
    sum vond het fijn om te horen dat je wel optijd bent voor de musical,

    liefs

  • 20 April 2011 - 13:41

    Jessica's Papa:

    Hoi lieverd,

    Wat een avonturen weer. En wel ja, als klap op de vuurpijl blijf je "gewoon wat langer"... en of we even het ticket wilden regelen...:) Maar gelukkig is het allemaal gelukt en kan je het lokaaltje zelf zien als het af is... Tenminste als je het Keniaanse tempo iets kan versnellen. Maar dat is jou wel toevertrouwd.

    Nou meissie, geniet er maar van en doe Robin de groeten als je hem daar tegenkomt!:):):)
    Knuffels, Pap

  • 20 April 2011 - 17:21

    Kirsten:

    Hee Jessica,

    Leuk om weer wat over je avonturen te lezen! En wat leuk dat je langer blijft! Succes met het maken van het lokaaltje, hopelijk komt er wat schot in de zaak ;)
    Geniet van Robin's komst!

    Groetjes,
    Kirsten

  • 22 April 2011 - 06:53

    Jessica's Mams:

    Wat heb ik weer genoten van je verhaal. Ik zie dat je zelfs een kip geplukt hebt! Wie had dat ooit kunnen denken.Fijn dat je zo geniet met en bij de Kenianen. En ja, afscheid nemen van mensen die je in je hart hebt gesloten, blijft altijd een beetje pijnlijk. Robin is nu onderweg naar je toe. Ik wens jullie samen een hele fijne tijd toe in Kenya! Geniet er maar van!
    Dikke kus,
    mams.

  • 25 April 2011 - 21:28

    Diana:

    Hoi meis. Voor mijn gevoel had ik je berichtje al beantwoord, maar bij het terug lezen vanavond bleek dat dus niet het geval te zijn geweest. Hahaha heb ze de laatste tijd niet helemaal op een rijtje. Maar nu met twee weken vakantie voor de boeg zal dat wel goed komen. Het was weer een prachtig verhaal dat je schreef. Als het goed is is Robin nu bij je en ik hoop dat jullie daar met z´n tweetjes lekker kunnen genieten. Hier hebben we net twee paasdagen achter de rug met super mooi weer. We zaten lekker op de camping waar het weer genieten was. Zijn vanavond weer thuis gekomen en als het goed is ga ik morgen aan het einde van de middag weer terug. Heb die gasten van groep 8 verteld dat je er zelfs voor gezorgd heb dat je voor 27 juni terug bent om naar de musical te komen kijken. Hahaha zo´n juf verdient toch 2 rozen. Nou meis ik kijk uit naar je volgende berichtje en mochten er hier nog spannende dingen gebeuren dan laat ik het je wel weten.
    Dikke knuffel van De Juf
    xxx

  • 27 April 2011 - 11:26

    Michael:

    He! Leuk dat het allemaal zo goed gaat en super tof dat je nog langer kan blijven!! Heeeeerlijk!
    Make the best of it and keep on rockin!!

    Groeten aan de mensen daar!
    Dikke kus xx mike

  • 06 Mei 2011 - 14:46

    Moi:

    He lief nichie,
    Duurt even maar dan toch!
    Ben super trots op je en jaloers nog steeds. En dan nog twee maanden langer; super!
    Kippen plukken daargelaten dan. Ben benieuwd naar 'jouw' bouwsel en verwacht superfoto's (net zoals de rest, vooral die van de kids)......
    Hele dikke kus van je tante
    KUS

  • 11 Mei 2011 - 18:06

    Nelianne:

    He Jessica,

    Hoe is het met je ? gaat het allemaal lukken met je werk ?
    ben wel weer benieuwd naar een nieuw reisverslag ;-)
    succes met alles...

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 72806

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2016

Kisumu

25 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Kisumu 2014

03 Oktober 2012 - 30 Maart 2013

Kisumu 2012

12 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Kisumu 2011

Landen bezocht: