Welkom in Nyalenda! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu Welkom in Nyalenda! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu

Welkom in Nyalenda!

Door: Jessica en Maaike

Blijf op de hoogte en volg Jessica

02 Februari 2011 | Kenia, Kisumu

Aangezien we nu bijna 3 weken in Kenia verblijven, leek het ons leuk om jullie thuis even rond te leiden in Nyalenda!

's Morgens beginnen we ons ochtendritueel met de o-zo-mooie-wc/gat-in-grond!
(Gelukkig zit er wel een deksel op!)
Daarna gaan we douchen met koud water (als er water is) en kleden we ons aan om naar het ontbijt te gaan.
Vaak lopen we daarna naar Pandipieri voor de introductie van alle projecten.

's Middags komen we rond een uur of 13.00 vaak terug naar huis voor een warme maaltijd.
Na de middag gaan we of terug naar het project of nog even Kisumu in. We kunnen naar de markt, MegaCity, zwemmen, internetten of gewoon ergens gezellig wat drinken.

Als we ergens heen gaan, dan kan dit lopend, met de TukTuk, de PikiPiki of de BodaBoda. Dit is wel een uitdaging omdat een Mzungu (blanke) vaak het dubbele moet betalen. Uiteraard gaan wij daar niet mee akkoord en dingen wij het nodige geld inmiddels gemakkelijk af!

Als we dan rond een uur of 18.00 (want dan wordt het hier donker) thuis komen, hebben we soms toch nog even behoefte aan een (koude) douche omdat je hier toch best snel weer vies, plakkerig en zanderig bent!

Dan hebben we nog wat tijd voor onszelf omdat we hier pas om 20.00 of 21.00 eten. Soms lezen we wat, doen even een dutje of kijken een filmpje op de laptop.

's Avonds eten we hier met zoveel mogelijk mensen aan tafel. We eten hier spaghetti, pannekoeken, rijst, bonen, patat, ugali en/of chapati. Ugali is bloem met water en dit eet je met een soort groente wat lijkt op boerenkool. Chapati zijn een soort slappe pannekoekjes die we eten met bruine bonen of groene erwten.

Na het eten doen we soms nog even een spelletje of wat kletsen nog wat. Maar meestal proberen we rond een uur of 23.00 toch wel in bed te liggen, omdat wij weer rond 06.30 wakker worden van de geluiden, het zonlicht, de warmte en/of onze roeping voor het toilet!

Verder is er op onze compound een Art School aanwezig, een lesgebouw voor de straatjongens, een slaapzaal voor de straatjongens, een kerkje, de keuken, toiletgebouwen, douchegebouwen, eetruimte en verder meerdere woonruimtes waaronder die van ons!
's Avonds gaat het hek op slot en is het compound afgesloten.

Dus, karibu (welkom) in Nyalenda!

  • 02 Februari 2011 - 13:34

    Ivo:

    Wat een tegenstellingen zeg!! En wat een onvoorstelbare chaos. Dit kunnen wij westerlingen ons niet voorstellen dat je hierin zou moeten leven. Knap dat jullie dat wel kunnen. Zet hem op!!!

  • 02 Februari 2011 - 13:59

    Marina:

    Hey Jes,
    Net ff je 2 laatste verslagen zitten lezen maarre....daar word ik toch wel ff stil van....pff!
    Ook de foto's er bij, ik denk dat je voortaan toch wel anders aankijkt tegen alles in Holland, qua luxe enzo.....
    Heb je nu al echt een project waar jij je mee bezig houdt of is het nog van alles wat?
    Sterkte maar weer en houdt je taai!

    Doey!

  • 02 Februari 2011 - 15:50

    Nelianne:

    hoi,

    leuk dat jullie de site zo goed bijhouden, en nog met foto's ook... erg leuk!
    heb echt respect voor jullie, heel veel succes met het werk!!
    en natuurlijk veel plezier...

    groetjes

  • 02 Februari 2011 - 16:00

    Jessica's Papa:

    He moppie,
    Weer een leuk verhaal. Als je dan de foto's ziet gaan je verhalen pas echt leven. Niet voor te stellen voor ons hier. Kijk al uit naar het volgende hoofdstuk.
    Knuffels,
    Pap

  • 02 Februari 2011 - 16:37

    Julia:

    FOTO'S!!! Leuk om te zien waar al die verhalen nou over gaan!!!
    En ze hebben daar ook regen! Wauw! ;)

    x

  • 02 Februari 2011 - 16:48

    Jessica's Mama:

    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven. Met de foto's erbij, krijg ik een beter beeld van hoe het er daar uitziet. Maar ik kan me voorstellen dat als je er bent, het nog veel meer indruk maakt. Ik ben blij voor je dat je volgende week aan de slag gaat op school. De foto dat je achterop de fiets zit, die plak ik in mijn agenda! Ik hoop dat Maaike ook snel een leuk project vindt, of misschien heeft ze inmiddels al wat gevonden. Doe haar vooral de groetjes.
    Ik wens je veel succes, en geniet er vooral ook van.
    Ik ben jaloers en reuze trots op je!
    Zoals ze bij jou zeggen: mafanikio

    Knuffels, mama.

  • 02 Februari 2011 - 18:34

    Wilma:

    Há Jess,

    Heel leuk om je op deze manier te volgen. Wat een verschil met ons hé? Bijna niet voor te stellen.
    Succes met je project!

    Liefs,
    Wilma

  • 02 Februari 2011 - 19:28

    Kirsten:

    Hee Jes,

    Wat leuk om weer wat van je te lezen! Leuk dat je er zoveel foto's op hebt gezet, erg indrukwekkend! Suc6 met je project en ik kijk uit naar je volgende verhaal/foto's!

    x
    Kirsten

  • 02 Februari 2011 - 21:25

    Diana:

    Hoi Meis,
    Heb weer genoten van je verhaal en natuurlijk van je foto´s. Ik vind dit zoooooooooooooo knap hoe jij als controle freak dit allemaal doet. En wat ben ik dan dankbaar voor mijn wc en douche hahaha. Ga het morgen gauw aan de groep voorlezen. We hebben trouwens je kaartje nog niet gehad. Stuur je van het weekend gauw weer een mail.
    Dikke knuffel xxx

  • 03 Februari 2011 - 13:54

    Arja :

    Hoi Jessica,
    wat een belevenissen daar. Als ik de foto's zie, kan ik me niet voorstellen dat je zo zou moeten leven. Veel succes met je project; weet je daar al meer van?
    Geniet ook van alles wat je ziet en beleeft want deze ervaring neemt niemand je meer af.
    Als je straks hier in Nederland voor de klas staat, zul je daar nog veel over kunnen vertellen.
    Jessica, nog veel plezier, sterkte, succes, hou je taai(wat kan ik nog meer verzinnen??)
    Ik ga je verhalen verder volgen!!!

    Groetjes, Arja (Houthoeffe)

  • 03 Februari 2011 - 19:27

    Elvira:

    Hoi Jes,
    Wauw, wat een dagen maak jij joh!
    En ik vind het iig fantastisch wat je aan het doen bent daar!
    Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe het daar is, maar de foto's geven me daar dan een indruk van.
    Wat zijn we hier gewend aan luxe he?!
    Nou Jes, succes verder met alles wat je daar nog gaat doen!

    Veel liefs & een dikke smakkerd :) Elvira


  • 04 Februari 2011 - 07:56

    Moi:

    Nou, zie dat ik daar met mijn functie ook nog wat kan doen :)
    Daarbij zou een beetje jeugdzorg ook niet misstaan. Stuur de foto binnen de organisatie rond......
    Wat een genot om door de warmte gewekt te worden, dat kan ik me niet heugen (nu storm en regen)..
    Lief nichie, geniet ervan en stuur je een heleboel liefde in gedachten.......

  • 04 Februari 2011 - 08:24

    Wouter (basketbal):

    Hee Jessica,

    Ziet er allemaal super uit! Geniet er van!

    Groetjes

    Wouter

  • 04 Februari 2011 - 20:32

    Linda:

    he meiss.....
    Was druk aan het smsen naar je,maar werd net verwittigd door robin,dat je je mobiel niet meegenomen hebt haha.dus dan maar even zo, de brief(oude plus een nieuwe)zijn al een paar dagen onderweg,hoop dat ie een beetje snel aankomt.
    Heerlijk verslag weer,kijk alweer uit naar de volgende.....

    Dikke kus lin

  • 05 Februari 2011 - 12:32

    Robin:

    Heey lieverd,

    Reactie heeft even geduurd maar we spreken elkaar regelmatig dus eigenlijk niets nieuws. Wel weer mooie foto's, echt een aanvulling voo de beeldvorming thuis! Vind dat je het ontzettend goed doet en laat je niet gek maken daar! Ik kijk uit naar onze tijd in Kenia samen, ben ontzettend nieuwsgierig om alles 'live' te zien!

    Love you, XXX

    Robin.

  • 06 Februari 2011 - 11:29

    Oma En Opa:

    Lieve Jes
    Als elke morgen eerst gekeken of er wat was en weer een streepje gezet op de kalender.
    Oma zegt dat ik je moet bedanken voor de mooie kaart uit Kenia. De kaart opzich was bijzonder.
    We zullen hem goed bewaren.
    We denken veel aan je en we hopen dat alles goed met je gaat.
    XXX

  • 06 Februari 2011 - 13:40

    The Man @158:

    Salamu Jessica,

    Habari Gani?
    Ajili met Heshima !!!
    Guma kazi?
    Ingi fanaka & masihara..

    Kwaheri..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 72809

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2016

Kisumu

25 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Kisumu 2014

03 Oktober 2012 - 30 Maart 2013

Kisumu 2012

12 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Kisumu 2011

Landen bezocht: