Aan de slag! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu Aan de slag! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu

Aan de slag!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

12 Februari 2011 | Kenia, Kisumu

Deze week zijn we dan eindelijk allebei aan de slag gegaan!
Nou ja, Maaike de hele week, ik helaas pas 1 dag...
Ik kon namelijk donderdag pas beginnen op m'n project omdat Chris nog even wilde vergaderen over de mogelijkheden en eisen/verwachtingen die alle partijen hadden. Prima, dacht ik. Even vergaderen, dat moet kunnen, toch?!...
Even hield in, maandag vergaderen en niet aan de slag kunnen, dinsdag vergaderen en niet aan de slag kunnen en woensdag ook nog even vergaderen en je raad het al; ook niet aan de slag kunnen! Donderdag mocht ik dan eindelijk echt beginnen! Hehe!
Maar goed, waarschijnlijk was het goed bedoeld en voornamelijk voor mijn eigen veiligheid omdat Chris er gewoon voor wilde zorgen dat ik daar het werk zou kunnen doen wat ik dan ook echt wilde doen en niet zomaar zonder pardon voor een klas zou komen te staan met inmiddels 200!! leerlingen!

Mijn week zal er voorlopig zo uit komen te zien:
Op maandag werk ik mee met de Child Counsellor op de St. Mark school, op dinsdag en op woensdagochtend werk ik met kinderen die "special needs" hebben en donderdag en vrijdag houden we zoveel mogelijk vrij zodat we later ook wat kunnen doen met de straatjongens op Nyalenda.

Maar goed, donderdag ben ik dus begonnen. Ik heb een eigen klaslokaal gekregen, geen meubels enzo, maar toch!
Ik heb over de hele dag met zo'n 6 kinderen gewerkt. Ik had aangegeven dat ik, zeker in het begin, niet met meer dan 10 kinderen tegelijk wilde werken en daar heeft de school zich ook prima aan gehouden! Er was wel een leerkracht die dacht even een stuk of 20 leerlingen bij mij te dumpen, maar gelukkig stond Emma (mijn begeleidster) dat niet toe en stuurde de juf met leerlingen weer terug naar haar eigen klas!
Ik heb nu met leerlingen gewerkt die niet goed kunnen lezen of leerlingen die achterlopen bij bepaalde vakken. Bij veel kinderen is het nu natuurlijk veel te kort dag om te kunnen zeggen wat er aan scheelt, sommige zijn ook nog echt heel bang voor je en gedragen ze erg onderdanig. Ze durven niet eerlijk of geen antwoord te geven en zijn bang dat je boos wordt als ze iets fout doen.
Maar verder vind ik het nu al erg leuk om daar te kunnen werken. Gelukkig had ik zelf wat Engelse boekjes meegenomen, want de kinderen komen je klas binnen zonder iets bij zich. Dat is toch knap lastig om ze dan te leren lezen...!
Ook staan er achterin de klas 3 grote kasten, waarvan een vol staat met verschillende lesboeken. Jes zou Jes niet zijn als ik deze kast niet eerst helemaal op zou ruimen om meteen te kijken of er nog bruikbare boeken tussen zitten! En die zaten er tussen!

Aangezien ik maandag verder niks meer kon doen, omdat er alleen overleg was geweest, had ik besloten om dan de studenten in Rangala eens op te zoeken. Sarah en Margriet (die hier al meerdere keren zijn geweest) begeleiden nu 6 studenten die voor hun studie in Kenia zijn. 3 studenten zitten nu in Kisumu en 3 studenten in Rangala en deze week gaan de studenten wisselen van plek. Toen wij in de eerste week met iedereen uit eten zijn geweest en daarna zijn wezen stappen, heb ik ook de 3 studenten ontmoet die in Rangala verblijven. Tamara, Carola en Rozemarijn. Omdat Tamara helaas ziek was, kon zij voorlopig even geen stage lopen en verbleef zij bij Sarah en Margriet in Kisumu. Ik ben dus Carola en Rozemarijn op gaan zoeken. Rozemarijn liep stage op een school en Carola op een "Daycare". Het was een lange, maar mooie busreis en gelukkig werd ik bij de "halte" opgepikt door Rozemarijn. Eerst hebben we gezellig geluncht en daarna heeft Rozemarijn eerst haar stageplek laten zien en toen zijn we naar Carola gegaan. Het was erg leuk om gezellig met de meiden te kletsen en te genieten van de gastvrijheid in Rangala. Dit was een dorpje en meteen een zeer groot verschil met een drukke stad als Kisumu. Zoveel rust en stilte om je heen, heerlijk!
Tot onze spijt kon ik maar een dag blijven en moest ik dus op tijd weer naar huis omdat je hier niet veilig kunt reizen in het donker. Dit hield in dat ik rond 5 uur weer in de bus moest zitten omdat het hier rond 7 uur, half 8 donker is.

Verder zijn er gisteren 2 dames in Nyalenda aangekomen; de moeder van Sarah; Wilma en haar vriendin Esther. Nu zijn er wel erg veel Mzungu's aanwezig en vooral bij de straatjongens, wekt dit heel wat nieuwsgierigheid op!
Maar het is nu wel erg gezellig bij ons thuis!

Aankomende week willen we een weekje Mombasa gaan plannen. Hier zouden we over een week of 2 heen gaan omdat we daar anders geen tijd meer voor hebben omdat er allemaal mensen bij ons op bezoek komen! Ook Robin heeft nu een ticket geboekt! Echt super leuk! Hij komt in Nairobi aan op 22 april en 23 april zal hij in Kisumu aankomen om op 4 mei weer te vertrekken naar Nederland.

Volgende week gaan we allebei weer aan de slag en wij houden jullie uiteraard weer uitgebreid op de hoogte van onze belevenissen!

Liefs, Jes

  • 12 Februari 2011 - 10:04

    Jessica's Pappa:

    He, he. Eindelijk heb je dan waar je voor gekomen bent. Je eigen klasje. Van harte hoor. Komen de meegenomen spulletjes misschien ook nog van pas.
    Leuk dat je ook een ander stukje Kenia hebt gezien. Anders had je misschien wel gedacht dat het er overal zo'n rommeltje is. Nu de natuur nog bekijken!
    Knuffels,
    Pappa

  • 12 Februari 2011 - 15:30

    Rudina:

    Hoi jes...

    Inspirerend om al die verhalen van je te lezen. Echt stoer dat je dat zo maar even doet. Veel plezier met je klasje en kindjes. :d

  • 12 Februari 2011 - 16:42

    Diana:

    Gelukkig dat je dan eindelijk aan de slag kan. Ja zo´n leeg lokaal is voor jou wel prettig. Hoef je niet zoveel op te ruimen hahaha. Leuk dat je tussen door ook nog uitstapjes kan maken, zo krijg je ook nog wat van het land te zien. Tussen de regels door lees ik dat je zelf opzoek gaat naar andere mensen. Goed van je hoor vooral blijven doen. Vond het ook super leuk dat je van de week opbelde. Wist niet wat ik hoorde alsof je gewoon naast me stond. Kinderen vonden het ook heel leuk. Kreeg veel vragen met "HOE KAN DAT NOU" Nou lieverd nog veel plzier met je klasje zal maandagochtend om 7 uur aan je denken.
    Dikke knuffel
    Diana XXX

  • 13 Februari 2011 - 09:21

    Vanessa:

    Heel leuk om te lezen Jes, wat een geweldige ervaring! Geniet er maar lekker van, ik kijk alweer uit naar je volgende update :-)

  • 14 Februari 2011 - 10:56

    Astrid, DARE2GO:

    Goed te lezen dat je nu 'eindelijk' aan de slag kunt. Succes.

  • 14 Februari 2011 - 12:33

    Wil:

    Lieve schat,
    Enig dat je ons zo op de hoogte houdt van je belevenissen. Heerlijk ook dat je eerst mag puinruimen en daarna aan de slag kan. Blij uit je verslagen te proeven dat je nog geen spijt hebt.
    Heel veel succes met je opgeruimde kast en "prachtige" schoollokaal. Wacht met spanning je volgende verslag af.

    dikke kus,
    Wil

  • 15 Februari 2011 - 15:15

    Moi:

    he lief,
    zie je wel, gewoon doortastend optreden en vertrouwen, dan komt het vanzelf! Super dat je nu eindelijk een eigen plekje hebt om je ding te doen. Lijkt me super met die kids! benijd je heel erg!
    En geweldig dat je het zo leuk hebt bij je gezin.
    Ben wel erg jaloers op Robin hoor. Hij had op z'n minst kunnen vragen of ik mee wilde! Hij zal je wel erg missen he?
    meisie, ben super trots op je, Geniet ervan want voor je 't weet is 't weer voorbij en ga je 't ontzettend missen.......
    Je moet er straks een boek van maken want je schrijft heerlijk!
    Hele dikke kus

  • 16 Februari 2011 - 10:29

    Mike:

    Klinkt weer goed jess! Ben blij dat het balletje aan het rollen is! Zet em op!

    Doe al die nederlanders de groeten daar!

    xxx mike

  • 19 Februari 2011 - 09:59

    Marieke:

    Hoi Jessica,
    Ben je weer opgeknapt? Ik hoorde van Jeannette dat je bezoek hebt gekregen van een darmparasiet.
    Dit bezoekje was natuurlijk heeeelemaal niet welkom. Hopelijk gaat het weer wat beter met je.
    Wat een enerverende belevenissen allemaal.
    Als ik de verhalen lees over de kinderen, de scholen, de inrichting, de leerstof, etc., dan mogen wij in Nederland toch onze handen dichtknijpen hoor.
    Geeft het je voldoening nu je jouw project gevonden hebt?
    Leuk om te zien hoe je van die ongestructureerde bende in de school, b.v. die kast, toch weer de boel gestructureerd krijgt.
    Er liggen trouwens op veel scholen, ook bij ons op school, genoeg materialen qua boeken, die jullie daar misschien gebruiken kunnen? Wij, en andere scholen, hebben veel methodes vernieuwd, dus.........misschien is er wat te regelen.
    Ik kan mij zo voorstellen dat je in Nederland nu met een totaal ander gevoel voor de klas gaat staan.
    Ik wens je veel voldoening en succes toe.
    P.S. Wat een mooie natuur als je door de sloppen heen kijkt en wat super leuk dat Robin je komt opzoeken in april.
    Groetjes van de tante van Robin maar ook collega uit het onderwijs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 72800

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2016

Kisumu

25 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Kisumu 2014

03 Oktober 2012 - 30 Maart 2013

Kisumu 2012

12 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Kisumu 2011

Landen bezocht: