Toch nog niet aan de slag... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu Toch nog niet aan de slag... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu

Toch nog niet aan de slag...

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

20 Februari 2011 | Kenia, Kisumu

Zoals jullie in het vorige verslag konden lezen, zou ik deze week aan de slag gaan op de St. Mark school in Nyalenda. Helaas begon deze week iets anders. Vanaf zondagavond heb ik namelijk af en aan moeten lopen naar het inmiddels o-zo-geliefde-gat-in-de-grond!
Ja ja, het was zover, Jes was ziek geworden. Maandag en dinsdag heb ik amper gegeten en heb ik vooral veel geslapen, uiteraard met de nodige onderbrekingen om naar de w.c. te rennen! Dinsdag ben ik (op advies van diverse moeders) maar begonnen met het slikken van Imodium. Woensdag was de diarree zo goed als over, maar de buikpijn bleef. Toen het donderdagmiddag weer opnieuw begon met de diarree (en het was echte diarree, zo dun als water!) wilde ik toch even langs het ziekenhuis.

Eenmaal in het ziekenhuis werden we weer geconfronteerd met zinloze systemen, veel wachten en voor alles apart betalen. Eerst moesten we een nummertje trekken en werden mijn gegevens genoteerd. Helaas kon de beste man niet echt goed lezen, want uit mijn paspoort gegevens haalde hij de achternaam "Dunia". Geeft niks, ik was al lang blij, op naar het volgende loket. Toen mijn naam (let op, NAAM niet NUMMERTJE (?)) werd omgeroepen, moest ik bij de zuster komen die mijn lengte, gewicht en bloeddruk opnam en noteerde waarna ik vervolgens weer naar een ander loket moest om eerst te betalen en weer te wachten. Toen mocht ik bij de dokter komen. Hij stelde wat vragen, drukte wat op mijn buik en stelde voor om een bloed- en ontlasting onderzoek te doen. Prima, ik moet toch weten wat er mis is. Op naar het volgende loket. Eerst weer betalen en nu hoefde ik niet meer te wachten maar kon ik meteen door voor het bloedprikken. Eerst even de naald goed inspecteren, is ie wel echt apart verpakt en verzegeld? Ja, dat was ie, hang 'm er maar in dan! Terwijl het lab mijn bloed ging onderzoeken, kreeg ik een bekerTJE om "even mijn ontlasting in op te vangen". Ik begon eerst heel hard te lachen; dit was zeker een grapje?
"Uhm, excuse me, I'm suffering from diarrhea, do you really think I can handle this cup?"
De man zag de humor er helemaal niet van in; dit was nou eenmaal het bekertje voor het onderzoek van ontlasting...
"Ok...I guess I could give it a try..."

Even voor de duidelijk, het was echt een klein bekertje! Haal even het plaatje in je hoofd van een bekertje voor een urine onderzoek, deel de diameter door 3 of 4 en je hebt het bekertje waarin ik mijn diarree moest opvangen! Dat was toch wel een hele kunst op zich!
Maar goed, het was gelukt en het was gelukkig net genoeg om te onderzoeken.
Na de onderzoeken moesten we wachten op de uitslagen. Dus eerst weer betalen en daarna naar het volgende loket. Na zo'n 45 minuten waren mijn uitslagen er. Ik moest weer mee naar de eerste dokter en hij ging mij dan vertellen wat er mis was. Met mijn bloed was gelukkig niks aan de hand, ik had dus ook geen malaria. Ik had last van een parasiet in mijn buik. Deze had ik waarschijnlijk opgelopen met het eten van een salade (die iedereen van het gezin ook had gegeten).
Niks ernstigs, gelukkig. Ik mocht naar huis met een antibiotica kuurtje en wat pijnstillers.
En ja, je raadt het natuurlijk al, eerst even betalen en daarna naar het volgende loket waar ik de medicijnen op kon halen. Tijdens het wachten, stond ik mijn uitslagen nog eens te bekijken. Op het formulier was verder niks ingevuld, alleen de uitslagen van mijn bloed- en ontlasting onderzoek. Waar waren de gegevens van mijn bloeddruk, lengte en gewicht gebleven?...

Al met al was het wel weer een avontuurtje, in ieder geval mijn hoogte (diepte) punt van de week!
Het ziekenhuis bezoek heeft me wel (niet schrikken) 26,50 euro gekost!
Niet te geloven! Daar red je het in Nederland niet eens mee om bij een ziekenhuis te komen!

In ieder geval gaat het nu weer een stuk beter en voel ik me ook echt weer goed. De buikkrampen zijn weg, ik kan weer gewoon naar de w.c. en mijn eetlust is ook terug. Hoewel ik wel wat voorzichtiger ben met salades...

Ik hoop morgen dan ECHT te kunnen beginnen op St. Mark, nu kriebelt het wel. Helemaal als je de hele dag alleen in je bed ligt, ga je je toch wel snel vervelen. Gelukkig kwam mama Mary wel vaak even langs om te kijken hoe het ging en bracht ze ook vaak thee en geroosterd brood mee. Dat is wel echt luxe hier! Daar was ik dan ook wel heel zuinig op, het heeft een hele dag geduurd voor ik het op had!
Ook is het verbazingwekkend hoe snel het nieuws rond gaat dat je ziek bent. De keren dat je buiten komt, vraagt iedereen hoe het met je gaat, hoe je je voelt en of ze nog iets voor je kunnen doen! Voor elkaar zorgen, dat kunnen ze wel hier in Kenia!

Vrijdag waren Benter en Bart jarig en bij een verjaardag hoort natuurlijk taart! Aangezien ik nog niet sterk genoeg was om te gaan werken en ik dus nog thuis zat, had mama Mary gevraagd of ik haar wilde helpen met het bakken van de taart.
Natuurlijk, heb ik toch nog iets te doen!
Ik heb niet heel veel gedaan, maar het was wel even gezellig. Het resultaat mocht er zijn, helemaal nadat Steve de taart geglazuurd en versierd had!
Het was een gezellige avond en gelukkig waren ze allebei erg blij met de cadeautjes!

Ik hoop jullie dan volgende week eindelijk te kunnen vertellen hoe het op het project is en wat ik allemaal heb kunnen doen. Tenslotte zijn we hier nog maar voor 78(!!) dagen en nu wil ik toch echt wel aan de slag!

Veel liefs en tot volgende week!

Jessica.

  • 20 Februari 2011 - 11:02

    Gwen En Wim:

    Hallo Jessica,
    Pechvogel, maar positief beijken, je bent er nog 78 dgn om te werken.
    Als ik de laatste foto zie ben je deze week wel afgevallen. En dan de reis naar Mombasa nog, een hele dag hobbelen in de bus. Geniet ze
    Succes morgen op je school en met je project. Komt goed.

    groetjes uit Tilburg

  • 20 Februari 2011 - 11:30

    Diana:

    Hoi Jes,
    Ja ja je wist dat het zou kunnen gebeuren. Volgens mij wordt iedere blanke daar wel eens ziek. Maar gelukkig liggen de ziekenhuis kosten daar niet zo hoog als hier hahaha. Je bent gelukkig weerop geknapt en nu nog 78 dagen lekker genieten hoor!!!! Voor je het weet ben je weer thuis. Hier gaat alles zijn gangetje, op school zijn we druk met het project bezig Leuk over de middeleeuwen. Heb zelfs de voorkant van een kasteel aan de deuren van mijn klas. Morgen avond hebben we de afsluiting van het project en ik heb zelfs een middeleeuws jurk geregeld. Dus morgenavond als kasteel vrouw in de klas. Zal wel een foto op de site zetten kan je mee lachen hahaha. We zijn vrijdagmiddag ook al wezen trainen voor het schoolvoetbaltoernooi dat is dit jaar op 16 maart. Hopen dat we er dit jaar weer een beker uit kunnen slepen.
    Wens ze vanuit het koude Hellevoet morgen heel veel plezier in je klasje.
    Groetjes en een dikke knuffel
    Diana xxx

  • 20 Februari 2011 - 13:42

    Ivo:

    Hoi Jessica
    Een leuk verhaal ondanks je narigheid. Het geeft goed weer hoe het er daat aan toe gaat. Gelukkig gaat het weer beter met je en hopelijk kun je dan komende week dan toch echt aan de slag.
    Succes en sterkte!!!

  • 20 Februari 2011 - 14:37

    Jeannette:

    Hoi lieverd,

    gelukkig ben je overal goed doorheen gerold, maar wat sneu dat je nu net op deze manier aan je project (niet) ging beginnen. Enfin, weer een waslijst van ervaringen rijker en wat fijn om te lezen dat ze je daar goed in de gaten houden en verzorgen. Maar: voor als alles nu toch in het echie gaat beginnen: heel veel succes en toi, toi, toi. Gezien de foto waar je opstaat zal dr. Frank het niet erg vinden dat je wat salades skipt.

    kus, Jeannette.

  • 20 Februari 2011 - 15:00

    Jessica's Papa:

    Fijn weer een verhaal van je te lezen. Je krijgt gelukkig weer praatjes dus gaat het beter met je. Knap dat je er toch een positieve draai aan hebt gegeven! Dat kan ik ook wel hoor. Als je niet naar het o-zo-geliefde-gat-in-de-grond was gegaan had je die mooie zonsopgang? niet gezien en geen behandeling in een Keniaans ziekenhuis gehad. Lief dat mother Mary zo goed voor je heeft gezorgd.
    Nou troel, veel plezier in Mombasa en veel succes op St Mark.

  • 20 Februari 2011 - 15:12

    Robin:

    Heey lieverd,

    Zoals ik inmiddels gewend ben, sla jij je ook hier gewoon doorheen! Jammer dat je een weekje vertraging met je project hebt opgelopen maar desondanks weer een avontuurtje overleefd! Ik kan in ieder geval niet wachten tot 22 april, dan zet ik ook voet op Keniaanse grond!

    Love you!
    XXX

  • 20 Februari 2011 - 15:12

    Loni:

    Heey Jes!
    Dat klinkt weer als een groot avontuur!
    Hopelijk kun je snel aan t werk met je project!!
    Heel veel succes en groetjes uit Helmond!
    XX

  • 20 Februari 2011 - 16:02

    Elza:

    Hey Meis,

    Jeetje das effe balen he? Maar ja weet je ook weer hoe het systeem van de gezondheidszorg daar werkt. En laten we eerlijk zijn hier wordt je ook van kastje naar de muur gestuurd en krijgen we een gepeperde rekening achteraf hihi.
    Meid tijd genoeg om aan de slag te gaan. Take care en heel veel beterschap groetjes van Jan & Elza
    en een dikke kroel van Jip

  • 20 Februari 2011 - 18:13

    Marina:

    Gelukkig dat het inmiddels weer beter gaat!

    Daar kun je maar beter van af zijn, zo'n parasiet!

    Succes de komende week!

  • 20 Februari 2011 - 20:03

    Jaap:

    Het is allemaal mooi SHIT , hahahahaha , maar gelukkig ben je nu weer helemaal boven op , en kan je tenminste weer snel aan de slag . Hier gaat alles z'n gangetje , ben samen met Diana de website van de Houthoeffe aan het oppimpen , maar dat zal je vast al van Diana gehoord.
    Nou meid , geniet van de dagen die je daar nog door mag doorbrengen , en pas goed op jezelf.

    Groetjes uit het Koude Hellevoet
    xx Jaap


  • 21 Februari 2011 - 14:57

    Nanna:

    Hallo lieve Jess,
    Wat enig om weer een verslag van je te lezen. Het is net of je een boek leest en het leest lekker weg dus Jess.... zal ik vast een uitgever voor je zoeken ?
    Jij maakt daar wel veel mee hoor maar dat gezeur met die darmen is wel heel erg vervelend en ik hoorde vanmorgen dat het weer terug is en je dus nóg niet aan de slag kan gaan. O niet te geloven zeg, jouw klasje. Die vloer waar die kindertjes op moeten zitten maar........ ze hebben uitzicht op een opgeruimde kast.
    Wat leuk om mee te helpen bij het maken van die mooie taart en dat alles zonder mixer etc.in de Keniaanse keuken.
    Ooooooooooo oom Wim komt net binnen en heeft een hartstikke leuke kaart met lieve inhoud. Hij is dus aangekomen op de 21e , de verjaardag van oma. En die vertelde vanmorgen hartstikke blij dat ze je gezien had op skype. Dat is toch allemaal niet te begrijpen hè maar wat heerlijk die contacten.
    Nou Jessica we hopen van ganser harte dat je nu snel echt opknapt en eindelijk eens kan beginnen aan het les geven waar je voor gekomen bent. Werkt Maaike wel steeds ?
    Jessica bedankt voor je kaart, hij is echt hartstikke leuk. Ik heb net boodsch.gedaan op de fiets, erg koud met veel wind.
    Wij wensen je het allerbeste en succes als je gaat juffen.
    liefs en dikke kus, Nanna en oom Wim

  • 22 Februari 2011 - 08:54

    Oma En Opa:

    Lieve Jes
    Waren blij je weer gezien en gehoord te hebben.
    We hopen dat je snel weer helemaal opgeknapt bent en aan de gang kan.
    Kijk uit voor enge beesten!
    Veel knuffels van ons

  • 22 Februari 2011 - 10:05

    Wil:

    Lieve Jes,

    hartelijk dank voor je kaart, die tegelijk aankwam als je verslag. Ik hoop dat je inmiddels van je darmproblemen af bent, of dat ze in ieder geval aanzienlijk verminderd zijn.
    Ik hoop voor je dat je nu eindelijk mag doen waarvoor je zover van ons weg bent gegaan.
    De shows gaan goed, Vanes is afgelopen zondag nog geweest.
    Hier is het "bere" koud, iets waar jij geen last van zal hebben.
    Lieverd, spoedige voortzetting van je werkzaamheden en nu maar weer wachten op je volgende bericht.

    Dikke kus,
    Wil

  • 23 Februari 2011 - 09:16

    Willie Gardien:

    Eind goed al goed en fijn dat je nu echt aan de slag kunt op st. Mark.
    Hartelijke groet,

    Willie, DARE2GO

  • 26 Februari 2011 - 18:47

    Moi:

    he lief,
    duurde even voor ik tijd had om je verslag te lezen. Je maakt nog eens wat mee zo he? Ga je hier de zorg toch weer anders zien, en wij maar mopperen...
    Maar wel een super uitzicht als je moet plassen!
    Je ziet er iig een stuk dunner uit! Wel goed voor jezelf zorgen he! Annemiek ging 1 x per week naar de stad om groente te eten :)
    Begrijp dat je nu aan het relaxen bent in Mombasa? Ben benieuwd naar je verhaal en de foto's. Geniet ervan en kom maar even bij, heb je verdiend!
    Hele dikke kus

  • 28 Februari 2011 - 08:13

    Moi:

    He moppie, weet je waar mijn 30 schoenendozen naar toe gaan??????
    Jawel, naar Kenia! Kijk je of je ze tegenkomt? :)
    liefs,
    je tantetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 72811

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2016

Kisumu

25 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Kisumu 2014

03 Oktober 2012 - 30 Maart 2013

Kisumu 2012

12 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Kisumu 2011

Landen bezocht: