Een weekje vakantie! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu Een weekje vakantie! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jessica Donia - WaarBenJij.nu

Een weekje vakantie!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

03 Maart 2011 | Kenia, Mombassa

Onze reis naar Mombasa begon uiteraard in Kisumu. Donderdag 24 februari hebben we om 09.00 de bus gepakt naar Nairobi. We hadden helaas niet zo'n hele luxe bus, maar we zaten helemaal voorin en we hadden dus een prima uitzicht. Rond 17.00 kwamen we aan in Nairobi. Hier hebben we wat rondgelopen, wat gedronken, mensen zitten kijken en uiteindelijk wat gegeten. Om 21.00 vertrok onze bus namelijk weer en deze keer richting Mombasa. Maaike viel, mede dankzij de reispillen, al snel in slaap, ik had helaas nog een kleine nawee van de parasiet. Ik kon het een klein uurtje rekken maar toen begon het toch echt te dringen! Ik vroeg de chauffeur wanneer we onze eerste stop hadden maar toen hij antwoordde dat dit pas over een uur zou zijn, kwam er een lichtelijk panisch gevoel bij mij naar boven! Ik haalde de Co-driver erbij (dit is de assistent van de chauffeur, dit is heel gebruikelijk in Kenia omdat de deur vaak zomaar open waait, de passagiers nog moeten betalen of omdat lastige klanten opeens heel nodig naar de wc moeten!...) en verzocht hem vriendelijk doch dringend ergens te stoppen. Ik legde uit dat ik net ziek was geweest en dat ik nog niet alles onder controle had...
Hij was gelukkig erg begripvol en overlegde met de chauffeur. Ik stond ondertussen al te wiebelen bij de deur toen de Co-driver me vertelde dat het dan wel zomaar in de natuur was...
"O, I don't care! Just let me out, NOW!"
Ik ben nog nooit zo opgelucht terug gekomen in een bus...
De rest van de reis verliep rustig, slapen ging niet meer, maar de buikpijn was over.

Rond 03.00 kwamen we aan in Mombasa. We mochten de bus nog niet verlaten omdat er niks open was en het nog donker en dus niet veilig was. Je zou zeggen, vertrek dan een uurtje later uit Nairobi, maar dan is het daar weer niet veilig...
Na nog 2 tot 3 uur gewacht te hebben op de zon, konden we eindelijk de bus verlaten en verder reizen naar Diani Beach. Met een TukTuk zijn we naar de Ferry Likoni gegaan. Deze veerboot verbindt de stranden met Mombasa. Deze veerboot was zo ontzettend groot met zoveel mensen erop, dat onze monden even openvielen. Helaas is het verboden om hier enig beeldmateriaal van op te nemen en na een blik geworpen te hebben op de beveiliging, leek het ons slim om dat dan ook maar niet te doen...
Nou, daar gingen we dan. Volgeladen met bagage, lopend naar de veerboot. Het was natuurlijk hartstikke druk omdat het spitsuur was, iedereen was onderweg naar zijn/haar werk. Toen we eenmaal op de veerboot stonden, liep het zweet er bij ons in straaltjes af. We waren blij dat we snel de overkant hadden bereikt. Het volgende fenomeen; het verlaten van een Keniaanse veerboot...
In Nederland gaat dat heel geregeld en rustig. In Kenia ga je bij het verlaten van een veerboot of rennen om je volgende vervoersmiddel op tijd te halen, of rennen omdat je denkt dat je achtervolgt wordt door iemand, of rennen omdat...ja, waarom? Misschien zien sommige Kenianen hier echt de lol van in? Ik weet het niet, maar vooral de mannen zette een grote glimlach op, maken zich breed en zetten het op een soort rugby-aanval. Gelukkig stonden we de eerste keer redelijk achteraan en kwamen we als laatste bij de trap naar boven. Het linker gedeelte van de trap was onwijs vol en druk en ook hier was iedereen nog druk bezig met duwen en trekken... Ik keek rond en dacht, goh, het rechtergedeelte ziet er echt veel beter uit! Helemaal geen mensen en een soort muur die ik als leuning kan gebruiken als ik het idee heb dat m'n backpack liever met de zwaartekracht meewerkt!
Het leek een heel slim idee...
Maar ja, als de veerboot op de ene weg leeg is, wordt ie natuurlijk aan de andere kant weer gevuld...
Voel je 'm al?...
Ooit de Lion King gezien? En dan heb ik het over de scene dat Simba, het kleine leeuwtje, in een ravijn zijn brul aan het oefenen is en opeens een gigantische stoet gnoes naar beneden ziet komen....Ik denk dat deze scene het beste mijn gevoel van dat moment beschrijft! En het mooiste was nog, de Kenianen die van boven kwamen, hadden dit natuurlijk al lang zien aankomen, waardoor de woeste, wilde, jonge locale inwoners nog harden naar beneden kwamen rennen, duwen, vallen...
Toen de algehele stoet voorbij was, kwam er iemand van de beveiliging naar me toe. "Do you know your friend is waiting there?..."
Ik keek deze beste man even aan...maar kon uit moeheid, frustratie en angst even niks zinnigs meer uit brengen en liep naar Maaike toe dit toch ook wel in spanning had staan afwachten hoe ik dit ging overleven!

Goed, dat was een mooi begin voor ons verblijf in Mombasa!
We hebben ons door een Matatu en later door een TukTuk af laten zetten bij Stilts, onze verblijfplaats op Diani Beach. Diani Beach is zeker nog uur reizen vanaf Mombasa.
Eenmaal aangekomen bij Stilts, moesten we nog even wachten tot onze "boomhut" klaar was. We kregen een kopje thee en hadden even wat rust. Ik was echt helemaal gesloopt. Niet alleen van het begin avontuur op de veerboot, maar ik had ook een hele nacht slaap gemist en ja, nachtrust is toch wel mijn motor!

Toen we eenmaal in onze kamer mochten, keken we onze ogen uit! het was een echte boomhut! We moesten een kleine trap oplopen en dan hadden we boven een klein balkonnetje en een kleine kamer met twee bedden en twee kastjes. Verder was alles met touw, riet of dun hout dichtgemaakt. We sliepen dus echt midden in de natuur! Echt supergaaf! Op ons balkon kwamen dan ook regelmatig apen zitten, we hebben bush baby's gezien en zelfs een kleine slang! Niet allemaal in ons huisje hoor!

We hebben deze week veel genoten van het strand! Een mooie groen, blauwe zee met warm water en een prachtig mooi parel wit strand! Helaas lopen hier veel lokale verkopers rond die het woord "NEE" in geen enkele taal verstaan. Nou is verkopen niet zo erg, maar ze verkopen hier vooral zichzelf (prostitutie), drugs of feestjes die waarschijnlijk nooit plaats vinden. Ook worden de toeristen hier aangesproken met "Sister" of "Brother" en als je wel een keer ingaat op een gesprek, wordt je na 5 minuten ten huwelijk gevraagd en hij weet zeker dat jij de ware bent! Vooral Maaike weet hier inmiddels alles van...
Maar goed, na een week Mombasa kom je erachter dat er maar 1 ding werkt en dat is gewoon compleet negeren!

Ook zijn we een keer met een boot mee geweest om te snorkelen. Iemand van Stilts had dit voor ons geregeld en de volgende dag konden we al mee. Sophia, iemand die we op Stilts hebben leren kennen, ging gezellig met ons mee. We moesten eerst een uur met een Matatu reizen om in Shimoni te komen. Vanaf daar zou de boot vertrekken. Eenmaal daar aangekomen, keken we onze ogen uit. We zouden er vandaag op uit gaan met een stel piraten!
Het was een oud bootje, helemaal volgeladen met toeristen. Uiteraard waren we de enige 3 Engels sprekenden, de rest was Frans. Na een half uur varen, zagen we echt super veel dolfijnen! Ze kwamen heel dichtbij de boot en we konden veel foto's maken. Wel werd ons gevraagd de lading op de boot een beetje te blijven verdelen, want als iedereen naar 1 kant van de boot zou rennen, dan zouden we omslaan!
Het was mooi om te zien dat ook de crew (piraten) ondanks het feit dat ze dit iedere dag en misschien ook wel zien, echt genoten van de dolfijnen en het uitzicht op de boot. Ze deden ook echt hun best om het iedereen naar hun zin te maken. Na een poosje verder gevaren te hebben, waren we aangekomen bij het Kisite Marine National Park. Dit stuk zee wordt beschermd en mag alleen onder supervisie betreden worden. Hier gingen wij snorkelen. Eerst vond ik het doodeng en was vastberaden om op de boot te blijven. Mooi niet dat ik zomaar midden op de Indische Oceaan uit m'n bootje zou springen om wat vissen te bekijken! Gelukkig was de crew erg zorgzaam en enthousiast om iedereen het water in te krijgen en uiteindelijk lukte dat dan ook...met een reddingsvest, een reddingsboei en mijn persoonlijke begeleider...
Dat was maar heel even hoor, uiteindelijk heb ik gewoon zelf gesnorkeld met alleen nog m'n reddingsvest!
Het was echt supervet! Ik heb hele mooie vissen gezien, het koraal was niet heel kleurrijk maar wel bijzonder en ik heb ook een zeeschildpad gezien! Omdat we redelijk achteraan zwommen, werd dit meteen tegen de groep verteld en deze kwamen allemaal terug gezwommen om de zeeschildpad ook te bekijken...Het arme dier!
Na het snorkelen gingen we verder naar het eiland Wasini, waar we gingen lunchen. We werden met een klein bootje van de grote boot afgehaald en naar het eiland gebracht. Ik was blij dat ik de vegetarische maaltijd had besteld, want de anderen kregen een krab die ze open moesten rammen met een mini knuppel! Nee, bedankt!
Na een kleine tocht over het eiland werden we weer terug gebracht naar de grote boot en zijn we terug gegaan naar ons beginpunt. Het was echt een geweldige dag en met allemaal overwinningen!

Ook hebben we een dagje gewinkeld in Mombasa, Old Town. Het oude gedeelte van Mombasa is rijk aan oude gebouwen, monumenten en winkelgedeeltes. We zijn begonnen met een looproute die startte bij "Fort Jesus". Hier moesten we erg veel betalen in vergelijking met de inwoners...Ik zal jullie de frustraties en lange discussies met de werknemers van het Fort over discriminatie en corruptie besparen...Jullie weten denk ik wel hoe ik inmiddels kan reageren!
Nou viel "Fort Jesus" sowieso redelijk tegen, het slaat gewoon nergens op. Je kunt langs de muren lopen dat staan er op bordjes verschillende lappen tekst met informatie, maar meer is er echt niet te zien. Het is namelijk meer geschiedenis van de Portugezen en Arabieren en de Kenianen proberen dit eigen te maken, maar voor ons was dat niet echt gelukt...Helaas.
Na 15 minuten (inclusief toiletbezoek) stonden we weer buiten en dat is echt niks voor mij, meestal word ik vriendelijk verzocht een museum te verlaten omdat ze gaan sluiten...
Maar goed, verder met de tocht. We zijn gekomen tot punt 3 van de looproute, toen zijn we helemaal opgegaan in de prachtige kleine winkelstraatjes, marktkraampjes en vriendelijke mensen van Mombasa. We werden gewaarschuwd door een man dat het echt niet veilig was om zomaar rond te lopen en dat het verstandig was iemand te vragen om ons rond te leiden. In de eerste instantie vonden we dat wat overdreven; we waren nu toch wel iets gewend? Maar toen we na een paar winkelbezoekjes werden gevolgd door Ali, die zich graag opgaf als personal shopper, hebben dat maar aangenomen! Het was dan ook super gezellig! Ali droeg onze tassen, Ali hielp ons afdingen, Ali nam het voor ons op als ze in hun eigen taal grapjes maakten over ons en Ali wist uiteraard alle winkeltjes te vinden!
Wat een geweldige ervaring! En het mooie was nog, hoe meer winkeltjes we hadden bezocht, hoe meer eigenaren van de desbetreffende winkeltjes ons ook gingen volgen! Waarom, is ons niet helemaal duidelijk geworden, sommige hadden nog meer winkeltjes op andere locaties en wilden deze ook laten zien, anderen gingen gewoon buiten op ons zitten wachten...

Toen we eenmaal weer eens aan de tijd dachten, was het echt erg laat! En het duurde zeker nog een uur voor we op Diani Beach zouden zijn, we zouden dus nooit voor het donker thuis zijn en dat is iets wat ze hier wel echt aanraden! Ali regelde als een speer een Tuktuk voor ons en als dank gaven we hem wat geld. Hij had tenslotte de hele dag aan ons besteed! De Tuktuk reed ons naar de Ferry waar het volgende avontuur weer op ons wachtte. Het was namelijk weer spitsuur, nu de andere kant op. Dit keer stond er beveiliging bij het hek om de mensenmassa enigszins onder controle te houden. Op het moment dat we mochten lopen naar de Ferry, begon het rugby-verhaal weer. Dit keer wat erger, mensen willen duidelijk liever naar huis dan naar het werk! Toen het rechtergedeelte van het hek eenmaal gesloten werd, werd het nog veel erger; iedereen wilde zich door het linkergedeelte persen! Toen ook dat gedeelte gesloten was, kon ik eindelijk om me heen kijken.
En ja hoor, ik stond aan de ene kant van het hek, Maaike aan de andere kant!
Ik liep terug naar het hek en maakte de desbetreffende beveiliger duidelijk dat ik echt niet zonder Maaike de Ferry zou betreden! Een lange discussie was wonderbaarlijk niet nodig, ik had mijn zin nog niet afgemaakt of hij maakte al aanstalten om het hek weer te openen. Dit zagen de Kenianen natuurlijk ook en ook nu werd er weer gepropt, geduwd en getrokken voor het leven! Maar we waren weer samen, er konden 10 Kenianen toch ook nog doorlopen en alle lokale mensen op de Ferry hadden een lachertje gehad en konden thuis nog iets leuks vertellen!
De hele Ferry-trip waren mensen grapjes aan het maken en stonden ons aan te gapen. Gelukkig verstaan ze geen Nederlands!
Eenmaal aan de andere kant was het echt donker geworden en weer werden we super vriendelijk opgevangen door een inwoner van Mombasa. Hij raadde ons af nu nog een Matatu te nemen, we konden beter een taxi nemen die ons echt helemaal thuis zou brengen. Oke, dan doen we dat. Dan maar iets meer betalen. En dat deden we graag voor deze taxi! Wat een luxe! We hadden allebei een aparte stoel en de auto werd duidelijk iedereen dag grondig gepoetst!

Verder hebben we heerlijk genoten van het "vrij" zijn. Wij zijn veel uit eten gegaan bij bijzondere plekjes zoals "The Cave". Dit is een restaurant gevestigd in een echte grot. Hier hebben ze niks aan veranderd, alleen een interieur geplaatst. Echt super mooi! Ook hebben we veel leuke mensen hier leren kennen. In Mombasa en Diani Beach komen veel reizigers en er wonen veel mensen uit Europa die hier een zaak zijn gestart. Het is dan erg leuk om mensen te ontmoeten en dan meteen leuke dingen te gaan doen, het gaat hier zoveel makkelijker! Zo hebben we deze week veel opgetrokken met Sophia (meisje uit Engeland), Andy (jongen uit Zwitserland), Jody en Esther (meiden uit Nederland) en nog veel meer lokale mensen. Roger, Andy (eigenaar van Silts), Pietro, Lulu en Fransisca. Met Pietro zijn we ook nog een paar uur wezen snorkelen. Hij woont hier en heeft ook z'n eigen bootje aan het strand liggen. Dan wordt je met een aantal mensen uitgenodigd om een dagje mee te gaan!
Daarna zijn we naar zijn huis gegaan om echte Italiaanse Spaghetti te eten! Super lekker!
Ook hebben we mee gedaan aan een Quiz night. We moesten een team opgegeven en dan kon je spelen voor 4 flessen wijn. Samen met Roger (een oude, gigantisch brutale flap-uit uit Engeland) begon ik de test. De rest was nog onderweg. Het was echt super grappig om mee te doen, helemaal omdat we maar met z'n tweeën waren! Later kwam de rest erbij en ging het veel beter. Uiteindelijk hebben we niet helemaal verloren! Haha!

Al met al hebben we een super leuke en ontspannende week gehad! Helaas moesten we alweer terug keren naar Kisumu, maar hoe dan ook, ik ga wel proberen nog meer te kunnen reizen in Kenia! Want het sfeertje en de mogelijkheden die je als reiziger tegenkomt, zijn echt fantastisch!

Tot de volgende keer!

Liefs, Jessica.

  • 05 Maart 2011 - 15:50

    Martijn & Nelianne:

    Ha Jessica,

    even geleden dat we een reactie plaatsten, maar we blijven je volgen hoor ;-)
    erg leuk om al je ervaringen te lezen
    enne 't lijkt me heerlijk zo'n personal shopper ;-)
    wel vervelend joh dat je zo ziek ben geweeest, hopelijk blijft het bij deze ene keer!

    groetjes

  • 05 Maart 2011 - 15:54

    Wil:

    Lieve schat, wat een enige tijd heb je daar toch. Vanmiddag werd ik verrast. . . . . . . .. pa en ma stonden voor de deur. Nou, voordat ik verhalen had gelezen had ik dus al heel veel gehoord.
    Je moeder moest in Almere zijn, dus kwamen zij gezellig even langs om met trots hele verhalen over hun dochter te vertellen. Heerlijk ze weer even te zien.
    Blij dat je weer opgeknapt bent, zulke toestanden kan je beter in Nederland hebben, vooral als er geen water uit de kraan komt en je met een emmertje moet werken. Maar enfin, die ellende is voorgoed [hoop ik voor je] over en nu met volle overgave aan de klus beginnen waarvoor je daar bent.

    Liefje, enig om je enthousiaste verhalen te lezen, kortom ga zo door.
    Hele dikke kus
    Wil

  • 05 Maart 2011 - 18:06

    Jessica's Mama:

    Hallo Jessie,
    Heerlijk om je verhaal te lezen. En wat zie je er goed uit op de foto's! Lekker bruin en uitgerust. Je hebt de batterij zo te zien weer opgeladen om maandag op school aan de slag te gaan. Ik vond de foto's ook weer prachtig. Die dolfijnen en dat prachtige strand met een heldere zee. Ik wens je veel succes met je werk als juf en ben verrast door al je overwinningen in dat verre Kenia.
    Bedank mother Mary maar van mij, omdat ze zo goed voor je gezorgd heeft toen je ziek was!!!!
    Dikke knuffel en groetjes aan Maaike.

  • 05 Maart 2011 - 18:38

    Linda:

    he meiss....

    Je wordt bedankt he, heb de hele middag op de zaak alleen maar rondgelopen met beelden, van jou wegrennend voor een kudde gnoe's....(kwam op dat moment weinig uit mn handen haha)
    Heb helemaal dubbel gelegen van je laatste verslag!
    Fijn dat je zo genoten hebt van die paar dagen, had je ook wel verdient!
    Kan je na het weekend weer fris aan de arbeid.

    Dikke kus Lin

  • 05 Maart 2011 - 19:38

    Peter En Marjan:

    Hoi Jess,

    Vandaag eens de tijd genomen voor je reisverslagen. Je leert en beleeft een hoop in korte tijd! Wat een fantastisch avontuur in een totaal andere omgeving. Je verslag van Mombasa hebben we met google-maps gevolgd en dan krijg je een goed beeld van de prachtige natuur maar ook de enorme afstanden die je aflegt in aftandse vervoersmiddelen. Even naar Mombasa is net zo ver als even naar Zuid Frankrijk. Ik raad je aan om je memoires uit te brengen want het leest lekker weg. Hoe is het Victoriameer? 1,5x zo groot als Nederland dus niet in 1x overzwemmen hoor! En pas op voor de nijlpaarden. Oh ja, bedankt voor je kaart!

    Lieve Jess, we blijven je volgen en wensen je veel plezier en succes als je maandag op school gaat beginnen.

    Kusjes uit Kudelstaart.

  • 06 Maart 2011 - 10:08

    Oma En Opa:

    Lieve Jess
    Wij hebben met belangstelling je avonturen gelezen en van achter het veilige glas naar de foto's gekeken. Hier gelukkig geen enge beesten.
    We zijn blij dat je zoveel plezier hebt na alle makken. De vraag is of je ooit nog aan dat saaie Nederland zult kunnen wennen. We hopen van wel want we willen je nog vaak zien.
    Groetjes en knuffels van ons beiden.

  • 06 Maart 2011 - 10:13

    Sarah:

    hoi juf,
    gelukkig heeft u het nog naar uw zin
    wat zijn de zeeën daar mooi
    en wat en klein bootje waar jullie in zaten
    maarja dast is nu verledentijd

    groetjes

  • 06 Maart 2011 - 20:49

    Diana:

    Wat een avontuur meis, ben bijna jaloers op je. Dit zijn toch wel de tripjes waar door je weer een beetje op kan laden.Je ziet er op de foto´s tenminste wel weer lekker vrolijk en relaxed uit. Ja morgen weer aan de slag, Ga nu die kids maar eens wat leren. HAHAHA dat moet ik morgen ook weer. Ene ik ga je morgen een super lange mail sturen.
    Dikke knuffel
    XXX Diana

  • 07 Maart 2011 - 07:16

    Moi:

    Hoi liefie,
    wat super allemaal!!!! En die dolfijnen, ben nu nog meer jaloers! En dat bounty strand, wauw!
    Hoop dat je geen noodstops meer hebt hoeven maken onderweg :) en de parasiet nu voorgoed tot het verleden behoort!
    Geniet er maar weer van (ook voor mij) want, zoals opa en oma zeggen, je gaat hier nooit meer wennen in dit saaie landje......
    Zorg goed voor jezelf en voor elkaar.
    Luv joe
    Enne, heb je mijn dozen al voorbij zien komen?
    Hele dikke kus van
    Moi

  • 07 Maart 2011 - 19:29

    Nicht Joke:

    Hoi Jessica,

    Zeer indrukwekkend om je reisverslagen te lezen en je foto's te bekijken.
    Erg mooi, daar!! Ik heb veel bewondering voor de manier waarop je je erdoor
    heen slaat!!
    Geniet ervan en veel succes op school.
    Groetjes Joke en haar 4 mannen

  • 09 Maart 2011 - 06:10

    Rianne:

    Hoi meis

    Zo te lezen gaat het goed met je! wat fijn :)
    Ik kan geen al te lange redactie schrijven zit nl in de trein en daar werkt t toch niet allemaal lekker met internet.
    Maar je bent dus ook besmet met het reisvirus, gaaf hè! Ik weet hoe je je voelt en ben nu echt stikjaloers ;) dolfijnen, varen, boomhutten en apen *zucht :-D*
    super dat je zo'n weekje ook voor jezelf genomen hebt en niet alleen ziek bent..nu ben je vast weer helemaal uitgerust om aan de slag te gaan!
    We moeten nog maar ff een dag afspreken om te bellen...volg week heb k nog veel ruimte in m'n agenda 's avonds. Laat maar weten.
    Ow en het extra betalen als buitenlander, de achtervolgingen en strandverkopers...zo herkenbaar ;) en de frustratie ook trouwens hahhaa.
    Geniet er nog maar van meid voor je t weet zit je weer in Nl en lijkt het een eeuw geleden dat je er was.
    Dikke knuffel!

  • 10 Maart 2011 - 14:11

    Carlyn:

    Nou, na een veeeeeeel te lange radio stilte van mijn kant, eindelijk een berichtje (en dan maar meteen een hele lange).
    Ik moet eerst even omschrijven hoe ik er nu bij zit... Morgen (vrijdag) vlieg ik vanuit Brussel naar New York voor een paar dagen (heel leuk zo´n baan in de reiswereld). Daarom werk ik nu op ons kantoor in Gent.
    Nu zijn Belgen over het algemeen al een stuk rustiger, maar ons kantoor in Gent is hier een extreme versie van. Ondertussen ken je me ook al langer dan vandaag en behoor ik niet echt tot de categorie meest rustige personen. Daar komt nog eens bij dat je verhalen echt hilarisch zijn, vooral de busrit met het verzoek om te stoppen... (Is trouwens in eigen belang van de bestuurder want de gevolgen als het fout gaat zijn natuurlijk niet te overzien haha), dus ik proest hier af en toe om mezelf te beheersen en niet het hele kantoor bij elkaar te brullen van het lachen.

    Ik merk in je verhalen dat je je al steeds meer thuis voelt, lekker ook op zelf op pad gaat, en dan ook niet de veiligheid vergeet. Helaas herken ook ik de verhalen van de omgekeerde discriminatie als blanke zijnde in een donker land... En daar kan je je idd heel kwaad om maken, maar je schiet er dan weer niets mee op.
    Het mooiste wat ik ooit te horen kreeg dat ik iemand geen gedag zij omdat ie donker was en discrimineerde. Gast... Als ik zou discrimineren, waarom ga ik dan vrijwillig naar een apeneiland als St. Maarten? Wat ik overigens niet wil vergelijken met Kisumu, want ik denk dat je iets meer moet afzien dan ik destijd qua leefomgeving.

    Nou meissie, om je nog wat bij te praten over de dingen hier... Het gigantische project waar we rond kerst mee bezig waren krijgen we hopelijk morgen de uitslag van. Ze hebben de uitslag iedere keer uitgesteld en morgen horen we dan echt of we 15 miljoen binnen gehaald hebben. Wat klinkt dat materialistisch in vergelijking met waar jij nu zit...

    De tickets voor Robin zijn geboekt, maar dat wist je al. Dus alle verdere instructies krijgt ie ook nog, want ja, hij heeft ook nog nooit zo´n verre reis gemaakt. En ook al wordt ie volgende week 27, het blijft toch m´n kleine broertje van 2 meter :-)

    Zet em op, hopelijk ben je nu weer lekker aan de slag met je project, en ik zal snel weer een berichtje achterlaten.

    Liefs...

  • 10 Maart 2011 - 21:34

    Elles:

    Hoi Jes

    Oké(het heeft even geduurd)dus ga het maar gelijk bekennen........ Ik ben stikjaloers!!!!!!!
    Die dolfijnen, zo dichtbij, jeetje.
    En ook nog snorkelen op zo'n mooie plek (goed gedaan!!!)
    Dat maakt de reis er naar toe dan wel weer goed.
    Heb samen met Linda erg gelachen om je lion king verhaal, er kwam idd nog maar weinig uit haar handen.
    Goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt gehad, hoop dat je een beetje hebt kunnen bij tanken. Ben wel heel benieuwd hoe het je deze week is vergaan op school, hoop dat je echt aan de slag kon gaan.

    Tot je volgende verslag!
    Groetjes uit (een behoorlijk winderig) Nederland


  • 12 Maart 2011 - 11:12

    Marieke:

    Ha die Jessica,

    Wat een ontzettende leuke verrassing om een kaart uit Kernia te ontvagen.
    Na al jou belevenissen weer gelezen te hebben, heb ik de indruk, na uitdrukkingen als: vet-gaaf-leuk-super=fantastisch, dat je het heeeeel vervelend hebt daar. Je mooie foto's zijn hier dan ook getuige van.
    Fijn dat het alweer beter met je gaat. Je ziet er ook goed uit en ik hoop voor je dat je je energie volop kan gebruiken in je project. Je hebt in ieder geval energie en relativeringsvermogen genoeg in huis, om met al die ambtelijke poespas die je onderweg steeds tegenkomt, om te gaan.
    Geniet weer lekker door.
    Liefs van de Hoekemaatjes.

  • 12 Maart 2011 - 19:54

    Greet:

    Ha, Jess,
    Even lekker zitten genieten van je reisverslagen. geweldig zoals jij schrijft, ik zie het gewoon voor me.
    Leuk dat je ons er zo in laat mee delen.Vandaag is je moeder met oma een dagje geweest. Beregezellig.
    Fijn dat je weet wat opgeknapt bent, en nu maar geen salades meer eten, he.
    Geniet nog maar even lekker en maandag weer veel succes en plezier op school.
    groetjes vanuit Lelystad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 72798

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 28 Juli 2016

Kisumu

25 Augustus 2014 - 25 Augustus 2014

Kisumu 2014

03 Oktober 2012 - 30 Maart 2013

Kisumu 2012

12 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Kisumu 2011

Landen bezocht: